
Zdjęcia do strony internetowej styczeń 12, 2018
Zdjęcia do strony internetowej
Zdjęcia do strony internetowej. Skąd je wziąć? Przed tym zadaniem staje wielu świeżo upieczonych właścicieli stron internetowych.
Prawo autorskie… a co to takiego?
Wiele osób, które mimo iż korzystają z internetu na co dzień nie ma świadomości, iż zawarte w nim materiały takie jak tekst, zdjęcia, grafika, filmy czy też muzyka objęte są prawem autorskim. A co za tym idzie ograniczeniom w ich wykorzystaniu. Przyzwyczajeni są do tego, iż w codziennym życiu prywatnym mogą oglądać te materiały, lub uogulniając korzystać z nich. Inaczej wygląda już sytuacja, gdy chcemy użyć tych materiałów do strony o charakterze biznesowym. Zasada „wezmę zdjęcie z gugla” może okazać się w przyszłości bardzo bolesna finansowo. Bez zgody na użycie, licencji, bądź kupna nie mamy prawa umieszczać żadnych materiałów na stronie www. Jeżeli autor takich np. zdjęć znajdzie w przyszłości swoje zdjęcia na naszej stronie, które wykorzystaliśmy bez jego zgody, ma prawo zarządać odszkodowania, bądź też dochodzić swoich praw i pieniędzy w sądzie. Zwykle w takich sytuacjach nie są to małe pieniądze.
Zdjęcia do strony internetowej. Skąd je zatem wziąć?
Dwoma najpewniejszymi i legalnymi źródłami pozyskania zdjęć do strony internetowej są darmowe oraz płatne banki zdjęć tzw. stock’i. Ilość bezpłatnych banków zdjęć oraz zasób zdjęć w nich, znacznie odbiega od tych płatnych. Ogólna liczba zdjęć być może jest dość spora, ale znalezienie ciekawego i odpowiedniego zdjęcia w potrzebnej nam tematyce może być już bardzo trudne, bądź wręcz niemożliwe.
Zdjęcia z darmowych banków zdjęć
Zwykle już po zarejestrowaniu się w darmowym stock’u uzyskujemy dostęp do całej bazy zdjęć. Możemy pobierać zdjęcia bez większych ograniczeń, gdyż materiały te dystrybuowane są przez ich autorów na licencji „CC0 Creative Commons” z podaną dodatkowo informacją „Darmowy do użytku komercyjnego. Nie wymaga przypisania”. Pamiętać jednak trzeba też o pewnych ograniczeniach wynikających z tego typu licencji, gdyż o ile autor zrzekł się praw do dzieła (w prawie autorskim każdy owoc pracy intelektualnej nazywany jest dziełem), to zawarte np. na takim zdjęciu marki, bądź wizerunek osób podlega ochronie i nie jest z tego tytułu wyłączony. W praktyce znaczy to tyle iż nie powinniśmy używać na naszej stronie internetowej bądź innego typu materiałach reklamowych zdjęć, które przedstawiają np. celebrytę w markowej koszulce, gdyż zarówno nie mamy zgody na używanie „twarzy” tej osoby, jak też znaku firmowego przedstawionego na koszulce. Zarówno ta osoba jak też marka mogą nie życzyć sobie, aby były łączone z naszą firmą.


Zdjęcia z komercyjnych stocków
Dużo prościej wygląda sprawa zdjęć ze stock’ów w których kupujemy zdjęcia. Wybieramy interesujące nas zdjęcie, płacimy i w zasadzie nie interesuje nas już nic. Jak wszędzie, tu też występują pewne ograniczenia w użyciu materiałów, ale nie ma ich zbyt wiele i są jasno przedstawione. Niektóre z nich dotyczą zwielokrotniania i odsprzedaży materiałów wytworzonych z użyciem takiego zdjęcia bądź grafiki (wymagana jest do tego osobna licencja), inne zaś rodzaju użycia, gdy np. nie możemy zakupionej grafiki użyć w logo i później zastrzec takiego znaku jako własnej marki.
Ceny zdjęć w płatnych stock’ach zależą od wielkości oraz czasami tzw. kolekcji, bądź statusu dostawcy. Im większe zdjęcie oraz rozdzielczość tym będzie ono droższe. Zdjęcia oraz grafiki na potrzeby internetu wymagają rozdzielczości 72 dpi, zaś te do druku już 300 dpi.