Domeny. Domena kluczem do sukcesu Twojego biznesu.

Domeny internetowe. Na początek kilka podstawowych informacji czym jest domena, jak jest skonstruowana i jaki adres można zarejestrować.


Konstrukcja nazwy domeny internetowej

Domena internetowa jest adresem pod którym funkcjonuje strona www i jest ciągiem znaków: liter alfabetu łacińskiego, cyfr oraz znaku „-” (minus/myślnik). Maksymalna długość nazwy domeny może zawierać 63 znaki bez rozszerzenia.


Z czego składa się nazwa domeny internetowej?

Nazwa doemny internetowej składa się z z dwóch części – nazwy głównej oraz końcówki, czyli rozszerzenia. Nazwę główną możemy wybrać indywidualnie od potrzeb i jest to zwykle nazwa firmy, marka, skrót, inna dowolna nazwa. Rozszerzenie jest odgórnie ustalone i możemy wybierać jedynie spośród dostępnych opcji typu .com, .pl, .waraszawa, itp.

Konstrukcja nazwy domeny internetowej


Jaki ades można zarejestrować?

Możemy zarejestrować dowolny dostępny adres, składający się z połączenia nazwy głównej i końcówki. Nadwyraz ważna jest jednak jego dostępność, gdyż wszystkie już zarejestrowe opcje nie są dostępne do czasu ich ważności.


Jak długo ważna jest domena internetowa?

Domeny internetowe rejestrowane są na okres co najmniej jednego roku, mogą jednak być opłacone na kilka lat z góry.


Czy wielkość liter w nazwie domeny jest ważna?

Z technicznego punktu widzenia nie ma to znaczenia, gdyż wielkość liter w nazwie domeny nie jest rozróżniana.


Czy istnieje możliwość zmiany nazwy domeny?

Po zarejestrowaniu nazwy domeny jakakolwiek zmiana nie jest możliwa. Z tego powodu bardzo ważne jest sprawdzenie poprawności nazwy domeny przed jej zarejestrowaniem.

 
Domeny internetowe
 

Jaką domenę wybrać dla swojego biznesu?

Zwykle najlepszym wyborem jest nazwa firmy, produktu, usługi badź tzw. słowo kluczowe, które związane jest z naszą branżą lub biznesem. Zwykle jeżeli startujemy z naszą działalnością, i nie jesteśmy znani, sama nazwa nie wiele będzie mówiła, dlatego też w takim przypadku warto jest rozważyć rejestrację frazy pod którą ludzie szukają świadczonych przez nas usług bądź sprzedawanych produktów.

Powinnismy jednak mieć świadomość, że większość najbardziej wskaznych dla nas nazw będzie już dawno zarejestrowana i niedostępna. Zdażają się jednak przypadki, iż znajdziemy ciekway dla nas adres, bądź też ktoś kto go wcześniej posiadał, ale nie przedłużył jego ważności na kolejny okres abonamentowy i adres wrócił do wolnej sprzedaży.

Mając wybraną nazwę główną powinniśmy również dobrać odpowiedni rodzaj domeny, czyli tzw. końcówkę.

Wszystko zależy od zasięgu naszego biznesu, to może też przekładać się na rodzaj domeny, którą powinniśmy wybrać w momencie rejestracji.


Lokalny biznes = domena regionalna

Jeżeli prowadzimy lokalny biznes o niedużym zasięgu terytorialnym i nasi klienci pochodzą głównie z okolicy (miasto, gmina, powiat, województwo), to powinniśmy wybrać tzw. domenę regionalną z końcówką wskazującą np. na miasto.


Ogólnokrajowy biznes = domena krajowa

W przypadku gdy obsługujemy cały kraj, czyli nasi klienci pochodzą z różnych jego zakątków, powinniśmy sięgnąć po tzw. domenę krajową, której końcówka jest zarezerwowana dla danego kraju np. .pl, .se, .de


Firma działająca poza obszarem jednego kraju = domena globalna bądź europejska

Jeżeli zasięg naszej działalności sięga poza obszar jednego państwa, powinniśmy zastanowić się nad bardziej uniwersalną nazwą, zwykle w języku angielskim oraz domeną globalną .com, bądź europejską .eu